Online Filmcursus: Filmmuziek

Geregisseerd door Constant Hoogenbosch

Duur: 120 minuten

Special

Constant Hoogenbosch neemt ons vanaf donderdag 1 april in vier online lessen mee door de meest interessante ontwikkelingen en achtergronden van de filmmuziek. De lessen zijn ook allemaal afzonderlijk bij te wonen.

Praktische informatie:
Data: donderdag 1, 8, 15 en 22 april 2021 om 19.00 uur
Hoe: de cursussen worden gegeven via Zoom. Je krijgt voor de les een online uitnodiging per mail van docent Constant Hoogenbosch.
Kosten: € 15,00 per les, € 12,50 voor Vrienden.
(Heb je tickets gekocht voor de hele reeks? Dan krijg je voor de laatste cursusavond een tegoedbon van € 10,- voor een volgend filmbezoek/activiteit van GIGANT. Let op! Je koopt voor elke week een los kaartje en krijgt van ons vanzelf bericht.)

PROGRAMMA

Donderdag 1 april: Inleiding en verkenning filmmuziek
In de eerste les besteden we aandacht aan waarom er eigenlijk muziek in films gebruikt wordt en hoe de ontstaansgeschiedenis van muziek bij films is. Dat ging zeker niet zonder slag of stoot. Muziek en geluid bij films werd in de begindagen van de film door regisseurs, zoals bijvoorbeeld Alfred Hitchcock, als storend ervaren en het zou de beelden ontkrachten. Componisten werden doorgaans teruggebracht tot een onbeduidend schakeltje in het productieproces. Wanneer de geluidsfilm meer voet aan de grond krijgt, ontwikkelen zich nieuwe inzichten ten aanzien van film en muziek. De les is voorzien van talloze prachtige, innemende en verbluffende staaltjes filmmuziek.

Donderdag 8 april: Ennio Morricone
De tweede les is gewijd aan het bijzondere oeuvre van de vorig jaar overleden meestercomponist Ennio Morricone. Vraag een willekeurig iemand naar een bekende componist van filmmuziek en de kans is groot dat de naam van Morricone valt. Zijn ongewone, maar doeltreffende aanpak brak met tal van regels en opvattingen over filmmuziek en creëerde zo een onnavolgbaar geluid. Een uitgesproken en herkenbaar geluid van melancholieke hoofdthema’s vol fatalisme en dissonanten. Zijn sfeervolle scores vol uitdagende en sprekende melodieën worden vaak kracht bijgezet door prominent aanwezige stemmen. Vooral in zijn samenwerking met regisseur Sergio Leone zien we de ultieme samenkomst van beeld en muziek. Uiteraard gaan we in de les ook veel voorbeelden van de muziek van Morricone horen.

Donderdag 15 april: De grote Amerikaanse traditie
De derde les staat in het teken van de grote Amerikaanse traditie waarin symfonische orkesten en invloeden uit de klassieke muziek een belangrijke rol spelen. Meesters als Erich Wolfgang Korngold, Max Steiner, maar zeker ook John Williams, Jerry Goldsmith en Hans Zimmer komen voorbij. Het zijn overweldigende composities en arrangementen die jarenlang het geluid van films bepalen. Gaandeweg de jaren zestig begint hierin verandering te komen en komt er meer ruimte voor experiment, andere muzikale bezettingen en vormen, waarbij ook ongewone instrumenten hun entree maken. Waar John Williams in de jaren 70 teruggrijpt naar de klassieke vorm van voor de Tweede Wereldoorlog, combineert Jerry Goldsmith het symfonische orkest steeds vaker met synthesizers en uitheemse instrumenten. Williams en Goldsmith komen dan weer samen in een volgende generatie waarvan Hans Zimmer een belangrijk boegbeeld is.

Donderdag 22 april: Jazz
In de vierde en laatste les bekijken we de filmmuziek vanuit het perspectief van de jazz, die met ingang van de jaren ‘50 een steeds belangrijkere positie in gaat nemen en een tegenwicht gaat bieden op de grote symfonische orkesten waarover gesproken is in les drie. Jazz vormt in de wereld van de filmmuziek in de jaren vijftig de avant-garde en opent deuren naar meer variatie in het aanbod van filmmuziek.

Tickets & Tijden

Filmtickets

Normaal € 15,00
Vriend € 12,50
Vrijwilliger € 12,50
Medewerker € 12,50

Tickets & tijden

Donderdag 22 april
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
voorstelling
vacature
muziek
cursus
film
evenement

Meer resultaten...