De filmgeschiedenis werd tot voor kort vaak als een vaststaand iets gepresenteerd. Zó is het en deze films, makers, manieren en onderwerpen zijn belangrijk. Gelukkig is dat aan het veranderen en dáár komt deze reeks programma’s uit voort waarin steeds aandacht is voor wat er ook was maar minder zichtbaar was, om uiteenlopende redenen. Een andere blik op film dus.
Of het nu om de makers, om de mensen die gefilmd werden of om genres en stijlen gaat, het kleurt deze spiksplinternieuwe reeks van vier. En superbelangrijk: wat voor invloed hebben deze kenmerken op ons, het publiek? Wat doen films met ons, waarom is film kijken naast hartstikke leuk soms ook urgent en echt niet zo onschuldig?
Gerlinda Heywegen en/of Renske Diks verzorgen bij deze avond een passende inleiding, vervolgens ga je de film kijken. Gerlinda Heywegen reist het hele land door (en de grens over) om films in te leiden, lezingen/talks te geven, cursussen, reeksen en programma’s te presenteren en Q&A’s en gesprekken te modereren. Renske Diks werkt in verschillende velden van de filmwereld (filmtheater, filmfestival, distributie) en is daarnaast als freelance spreker, moderator en programmeur actief.
Fris kijken: een andere blik op film is een filmreeks bestaande uit 4 delen. De delen zijn los van elkaar te bekijken, maar het is ook mogelijk om een passe-partout te kopen. Hiermee geniet je, met korting, van alle 4 de delen!
Wil je als Cineviller deelnemen aan deze filmreeks? Ook dat kan! Reserveer dan zoals gebruikelijk je filmticket en reken bij het afhalen van je filmticket aan de balie een supplement van €6,50 af.
Het programma:
Dinsdag 22 november – Met de kennis van nu
Film: Close
Dinsdag 29 november – Gezien worden
Film: Ze noemen me Baboe
Dinsdag 6 december – Queer or what?
Film: Call Me By Your Name
Dinsdag 13 december – Haar ruimte
Film: She said
Passe-partouts kosten €60 (€50 voor Vrienden van GIGANT) en zijn enkel te koop via deze website. Klik hieronder voor jouw passe-partout:
Met de kennis van nu
In deze inleidende avond wordt met filmfragmenten geschetst dat de filmgeschiedenis niet in steen gebeiteld is. Met grote hinkstapsprongen neemt Gerlinda Heywegen het publiek mee door de filmgeschiedenis heen, om te laten zien dat er ook altijd andere verhalen waren van evenzo begaafde makers. Dat soms de filmgeschiedenis een kwartslag draait en wat we dachten dat een feit is, net wat anders blijkt te zijn (geworden). Oude filmmakers krijgen een andere reputatie en nieuwe filmmakers staan op.
Deze eerste avond in de reeks is een opstap naar de drie volgende avonden.
Filmkeuze: Close
Leo en Remi, 13, zijn vrienden zo lang ze zich kunnen herinneren. De vriendschap is vrolijk, intens en bovenal onafscheidelijk. Toch lijkt een ogenschijnlijk onschuldige gebeurtenis genoeg om hen uit elkaar te drijven. Vol onbegrip zoekt Leo toenadering tot de moeder van Remi. Lukas Dhont maakt met Close een tedere en aangrijpende film over vriendschap en verantwoordelijkheid. Met zijn tweede film won regisseur Lukas Dhont (Girl) de prestigieuze Grand Prix van het Film Festival Cannes 2022.
Gezien worden
Films ‘spreken’ een universele taal en zijn tegelijk cultureel bepaald. Altijd en overal sinds de ontdekking van het bewegende beeld filmden mensen zichzelf en de ander. Wat beteken(d)en die beelden? Hoe neutraal zijn ze, hoe kunnen we daarnaar kijken?
Er is inmiddels een gigantische wereld aan beelden verzameld waarin we onszelf proberen te herkennen, terug proberen te zien, ons mee hopen te identificeren. Hoe belangrijk is dat? En is dat voor iedereen hetzelfde? Met andere woorden, wanneer sluit een film je uit, geeft een onjuist beeld of is juist inclusief? En kan dat laatste wel?
Filmkeuze: Ze noemen me Baboe
Deze documentaire vertelt het levensverhaal van de Javaanse Alima. Op de vlucht voor een gedwongen huwelijk vindt Alima in de jaren veertig werk als baboe (kindermeisje) voor een Nederlandse familie. Ze reist met hen mee naar Nederland, waar ze wordt beïnvloed door Indonesische studenten die dromen over een onafhankelijk Indonesië. Bij terugkomst komt haar Nederlandse familie tijdens de Japanse bezetting in een kamp terecht. Daardoor verliest Alima haar familie, werk en huis. Ze wordt verliefd op onafhankelijkheidsstrijder Riboet en raakt zwanger. Als Riboet na de capitulatie omkomt bij een politionele actie, wil haar familie dat ze ‘eerzaam’ trouwt met haar zwager, maar Alima kiest ervoor om als alleenstaande moeder met haar dochter haar eigen weg te gaan in het onafhankelijke Indonesië.
Queer or what?
Films als Call Me By Your Name en Carol laten zien dat queer karakters in de hoofdrol gezet kunnen worden én een breed publiek weten te bereiken. Maar tot voor kort was iets anders dan mannetje-vrouwtje helemaal niet zo’n populair onderwerp en was queer representatie onderhevig aan kwalijke stereotypes. In deze lezing zet filmkenner Renske Diks, bekend van haar programma Queer Pioneers, de geschiedenis van queer karakters uiteen. Van de jaren ’30 tot nu: hoe heeft queer representatie in film zich ontwikkeld en hoe kunnen we van de geschiedenis leren? Met veel filmvoorbeelden laat Renske zien hoezeer mensen verborgen hielden we ze wilden zijn, wat filmmakers van hen maakten en hoe de kast werkelijk eindelijk te klein werd.
Filmkeuze: Call Me By Your Name
De gevoelige en gecultiveerde Elio is enig kind van de Amerikaans-Italiaanse-Franse Perlman-familie. Hij kijkt uit naar weer een luie zomer in de villa van zijn ouders op het prachtige en rustige Italiaanse platteland. Dan arriveert Oliver, een academicus die zijn vader komt helpen met een onderzoek. Er ontstaat een plotselinge en heftige romance tussen de adolescente jongen en de zomergast aan de Italiaanse Rivièra.
Haar ruimte
Welke ruimte nemen vrouwen in op het witte doek? Hoe zichtbaar of onzichtbaar zijn ze? Wat krijgen we in films te zien van De Vrouw en hoe? In dit filmprogramma neemt programmamaker Gerlinda Heywegen je mee op ontdekkingsreis. Vrouwen worden op het witte doek uitgesloten, geseksualiseerd, ontkend, bewonderd, geobjectiveerd, uitvergroot of klein gemaakt – maar zelden vertoond als een mens. Ze zijn madonna of hoer, mythe of huisvrouw. We zien hun beeldvullende rondingen en kapot geslagen dromen. En: wáár zien we vrouwen vooral? Staan ze in de keuken, galopperen ze door het weidse, romantische landschap? Wat doen ze, doen ze wel iets? Welke ruimte is er voor en van haar?
Filmkeuze: She Said
Megan Twohey en Jodi Kantor, twee journalisten van de New York Times publiceerden samen een van de belangrijkste verhalen van een generatie. Een verhaal dat mede verantwoordelijk was voor de #MeToo-beweging, dat een decennialange stilte doorbrak over seksueel misbruik in Hollywood en de Amerikaanse cultuur voorgoed veranderd heeft.