Het Beste uit Cannes | Parasite

Het Beste uit Cannes | Parasite Met inleiding en nabespreking door filmjournaliste Gerlinda Heywegen

Filmticket - Het Beste uit Cannes
€ 17,50

Joon-ho Bong
131 min.

Het Filmfestival van Cannes vult de filmtheaters na het festival met prachtige films. Dit najaar vertonen we in GIGANT een filmreeks met vier Cannes-pareltjes. We hebben een selectie gemaakt van vier films die allemaal passioneel zijn. Passioneel in het overbrengen van verlangen. Passioneel naar de ander, naar gerechtigheid en naar cinema zelf. Hoe brengt elke respectievelijke regisseur dat over en wat typeert nu zijn of haar film? Filmexpert Gerlinda Heywegen legt het uit.

Gerlinda Heywegen is filmjournalist, programmamaker, auteur en oprichter van Koning Film. Met haar deskundigheid en oprechte passie voor cinema verzorgt zij tal van activiteiten op het gebied van films. Van lezingen, inleidingen en nabesprekingen, tot zaalgesprekken met publiek en Q&A’s met filmmakers. Gerlinda schreef o.a. het boek 'The other director' en samen met Frans Westra 'Passie voor Cinema'. In Gigant vertelt zij over haar ervaring en visie op film tijdens de inleiding en nabespreking in de serie ‘Het beste uit Cannes’.

De inleiding duurt ongeveer 10-15 min.; de nabespreking 20 min. Let op: speciale voorstelling! Filmticket normaal 17,50 | Vriendenkorting 15,00

PROGRAMMA:

5 NOV | Portrait de la jeune fille en feu
Portrait de la jeune fille en feu gooide hoge ogen in Cannes en was zelfs even favoriet voor de Gouden Palm. De kalmte en rust waarmee regisseur Céline Sciamma een verbintenis tussen twee vrouwen uiteenzet is bijna voelbaar. En Sciamma excelleert in een spel van kijken en bekeken worden.

12 NOV | And Then We Danced
Hoe uit je je verlangen in films? In And Then We Danced kunnen woorden makkelijk door beweging worden vervangen. Precies dat is ook de kracht van film. Laten zien, niet uitleggen. Precies dat is ook de taal op een plek waar verlangen geen woorden mag hebben. Regisseur Levan Akin filmt een op voorhand verboden ontluikende liefde liefdevol en met geduld.

19 NOV | Sorry We Missed You
Ken Loach raakt zijn publiek andermaal met een pijnlijk, soms ook grappig maar altijd rake vertelling over onrecht in zijn land, Groot-Brittannië. Altijd toont hij ons ‘gewone’ mensen, mensen zoals ‘wijzelf’, mensen die ook maar hun best doen. Geen scène, geen seconde teveel in deze opvolger van I, Daniel Blake.

27 NOV | Parasite
i.s.m. OKW Apeldoorn
Gouden Palm winnaar Parasite wordt geroemd om zijn ingenieuze scenario vol verrassing en lef. Regisseur Bong Joon-ho ontwikkelde bijna zijn eigen filmtaal, zo vinden critici. Al die lof gaat ook nog eens samen met humor en een verhaal over ongelijkheid in de wereld, om preciezer te zijn in Zuid-Korea, tussen arm en rijk.

Entree: 17,50/15,-* per voorstelling | Passe-partout voor alle voorstellingen: €52,50/€45,-*

Synopsis Parasite
De werkloze Ki-taek en zijn gezin leven in een krappe woning een arm bestaan. Ze raken bijzonder gefascineerd door de rijke familie Park en zien mogelijkheden om van hun luxueuze bestaan te profiteren. Het gezin probeert langzaam maar zeker zijn intrede te doen tot het leven van de familie en heeft daarbij geen moeite met een paar leugentjes om eigen bestwil. Een onverwacht voorval gooit echter roet in het eten, waardoor ze alles op alles moeten zetten om hun nieuwe leven in stand te houden.

Het Beste uit Cannes | Parasite
Het Beste uit Cannes | Parasite
Het Beste uit Cannes | Parasite