zondag 24 november
‘tattar…rattat’ is een palindroom, en op de een of andere manier kan de sprong van Barok naar hedendaags en terug ook worden gezien als een palindroom. Het komt van James Joyce en betekent in wezen “kloppen op de deur.” Als kloppen op de deur om ons op de een of andere manier wakker te maken.
De draden van oude muziek zijn te vinden als je zelfs de meest avant-gardistische muziekstijlen uit elkaar trekt. Het is hier waar we ons bevinden: onderzoeken hoe tijd, verleden en heden kunnen samensmelten in één entiteit.
‘tattar…rattat’ maakt deel uit van een cyclus stukken die Andys Skordis speciaal componeerde voor Elisabeth Hetherington en Orkest De Ereprijs. De 17e eeuwse air de cour zou als rode draad dienen tussen de ene scène en de volgende. Elk van de vignetten van Skordis zal gebruik maken van verschillende combinaties van instrumenten, veranderingen in licht, posities in de zaal en beweging om uit de sonore textuur te exploderen. ‘tattar…rattat’ is een ritueel, een proces waarin we de tijd betreden en ons voortdurend verplaatsen, het verleden weerspiegelen in het heden en vice versa. Een ceremonie waarbij Elizabeth Hetherington de sjamaan wordt, die ons door de verschillende stadia van het ritueel leidt en ons begeleidt in deze omgeving waar we zweven tussen verleden en heden, ons verbindt met vergeten delen van ons leven en nieuwe delen creëert om te ervaren.
‘tattar…rattat’
Orkest De Ereprijs
Gregory Charette dirigent
Elisabeth Hetherington zang
Evan Buttar viola da gamba
Andys Skordis (1983)
~~~~
Biografieën
Andys Skordis (Cyprus, 1983) is een hedendaagse componist met meer dan 80 gecomponeerde werken, waaronder opera’s, orkest- en kamermuziek, gamelanmuziek en muziek voor dans, theater en film. Zijn muziek wordt vaak beschreven als archaïsch en duister. Zijn werken zijn wereldwijd uitgevoerd en hij heeft internationale erkenning gekregen met prijzen van de Buma Toonzetters, ISCM, Fedora Platform, Third Coast Percussion Group, Cyprus Symphony Orchestra en meer. Onlangs ontving hij de Berlin Opera Prize 2022 en de Black Pencil Prize 2020.
Naast componeren is Skordis de oprichter van het hedendaagse muziek ensemble “PATSIAOURA” en is hij mede-oprichter van het Ritual Opera Collective. Skordis studeerde compositie aan het Berklee College of Music en aan het Conservatorium van Amsterdam.
~
De gelauwerde sopraan Elisabeth Hetherington heeft zich snel gevestigd als een opkomende zangeres van oud, hedendaags en modern repertoire in heel Europa.
Elisabeth is een gepassioneerd voorstander van multidisciplinaire uitvoeringen. Ze weet moeiteloos een brug te slaan tussen oude en hedendaagse muziek en heeft talloze werken in première gebracht en opgenomen in Nederland, België, Noorwegen en Estland. Ze richtte het ensemble Duo Serenissima op waarvoor ze programma’s heeft gecreëerd die zijn uitgevoerd op vele festivals en concertseries over de hele wereld.
Elisabeth studeerde Voice Performance aan de Universiteit van Toronto en Historical Performance aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2020 ontving ze de prijs van de Dutch Classical Talent Award.
~
Evan Buttar heeft een veelzijdige en internationale carrière op zowel barokcello als viola da gamba. Hij is opgetreden met ensembles zoals het Orkest van de Achttiende Eeuw, Le Concert des Nations, Ensemble Zefiro, en speelt regelmatig met het Luthers Bach Ensemble, Musica Gloria en het Butter Quartet, een historisch-geïnformeerd strijkkwartet waarvan hij een van de oprichters is. Zijn ervaring heeft hem naar internationale podia gebracht op talloze festivals, waaronder het Festival Oude Muziek Utrecht, Mozartfest Würzburg, Festival Berlioz, Chopin and his Europe Festival, en het Festival Oude Muziek Innsbruck.
Evan studeerde moderne cello aan de Universiteit van Ottawa en barokcello aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Jaap ter Linden, Mieneke van der Velden en Philippe Pierlot.
~
Gregory Charette is als dirigent sterk betrokken bij de uitvoering en promotie van nieuwe muziek. Hij is chef-dirigent van Orkest De Ereprijs, eerste gastdirigent van het Kosovo Philharmonic, regelmatig gastdirigent van het Asko Schönberg Ensemble en de oprichter van Oerknal, een ensemble voor hedendaagse muziek toegewijd aan het vernieuwen van de concertervaring.
Gregory studeerde compositie aan het Oberlin Conservatory of Music en orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Hij studeerde met Pierre Boulez aan het Luzern Festival 2011 en was dirigent in het John Cage Centennial van het Holland Festival en het Emerging Composers Program van het Aldeburgh Festival.
Hij trad onder andere op met het Nederlands Philharmonisch Orkest, Residentie Orkest, Noord Nederlands Orkest, Philharmonie Zuidnederland, Nieuw Ensemble, Ensemble Contrechamps en Britten-Pears Ensemble.
~
Orkest De Ereprijs is het levende instrument voor de muziek van nu. Als orkest voor actuele gecomponeerde muziek geven wij opdrachten aan componisten om speciaal voor ons te schrijven. Onze vaste veertienkoppige bezetting is daarin zowel wendbaar als uitdagend, en onze uitvoeringen weten altijd te inspireren en te verrassen. Met deze aanpak die doorwerkt in onze samenwerkingen en initiatieven op het gebied van educatie, talentontwikkeling en multidisciplinaire projecten heeft De Ereprijs een eigen plaats verworven in de wereld van de hedendaagse muziek.
Orkest De Ereprijs
• Jeroen van Dijk – hoorn • Jacqueline van Brink – fluit • André Groen – slagwerk
• Erik-Jan de With – saxofoon • Lars Wouters Van Den Oudenweijer – klarinet • Sabine Laar – saxofoon • Dineke Griek – tuba • Sjors van der Mark – gitaar • Sjoerd Pauw – trompet • Beppie Schalken – trombone • Herman Lamers – bas • Marije van den Berg – fluit • Peter de Hoop – trombone • Aljosja Buijs – piano / toetsen
• Aspasia Nasopoulou – artistiek leider